Over Martien

MARTIEN is mijn roepnaam. Mijn geboortenaam? Martinus .... Ik schrijf meestal korte zinnen. Soms plaats ik er een foto bij, of volsta ik het bericht met alleen maar een foto. De 'moraalridder' zal en wil ik niet uithangen. Toch neem ik geen blad voor de mond. Wil je "volger" van mij worden? Dat kan, maar dan moet je je wel opgeven. :-) Nog een verzoek: 'commentaar geven' graag in het NEDERLANDS! Wat mijn schilderijen betreft: Sommige zijn nog te koop.

“Eigen volk eerst.” Maar de slachtoffers dan?

Ik ben in 1943 geboren. Van die stomme, stom(p)zinnige, afschuwelijke en rottige oorlog (WOII) heb ik (gelukkig!) nauwelijks iets gemerkt/ meegekregen.

Natuurlijk zijn er de verhalen van mijn ouders en de familie, en die van school. Soms vreselijke (levens)verhalen. Maar gelukkig ook positieve!

Zelf ben ik geregeld op zoek geweest/ gegaan om te proberen achter de vele “waaroms” te komen. Ik heb ook Westerbork en kampen als Dachau en Auschwitz bezocht.

Op de vele “waaroms” heb ik nog steeds geen antwoorden gevonden/gekregen. Wel heb ik ontdekt dat mensheid veel en weerzinwekkende daden kunnen en hebben verricht(en). Daden die niet of nauwelijks zijn te bevatten, die nog steeds gelden en ook nog steeds aan de gang zijn!

Toch herdenk ik vrijwel dagelijks de onschuldige slachtoffers. Dus ook die mensen in het Midden-Oosten en Oekraïne, of waar ook ter wereld, die hun leven onschuldig hebben verloren.

Er komt eindelijk ‘betrouwbaar nieuws’ uit de VS?

Mark Kelly heeft zich in 2019 aangemeld om als kandidaat voor de Democratische Partij deel te nemen aan de speciale Senaatsverkiezing in de staat Arizona in 2020. Dit las ik onlangs ergens.

Op 2 december 2020 werd hij in die staat als senator beëdigd. In november 2022 werd hij – bij tussentijdse verkiezingen – herkozen.

Is hij dan (eindelijk) dé persoon die het aandurft om het tegen “Trump en zijn bende” op te nemen?

Dat zou echt fantastisch zijn !!!

Is het vermoorden van onschuldigen aanleiding …

… om toch maar niet terug te komen ???

Op zijn weg (de lijdensweg) naar Golgotha hield Jezus zich op bij 14 of 15 “haltes” (staties). Veel plaatsen zijn niet eens in de Bijbel te lezen!

In veel kerken heb ik de “kruisweghaltes” – soms prachtige kunstwerken – gezien. 

Het in al die jaren uitstellen van zijn terugkeer naar de aarde is, althans voor mij, moeilijk te bevatten.

Er zijn vanaf het moment dat Jezus van de aarde “verdween”, héél, ja héél véél slechte dingen gebeurd op aarde. (“KoningTrump hoort erook bij!)

Misschien dat Jezus zich daarom nog (steeds) niet op aarde heeft vertoond!?
Want het zomaar, gewelddadig, onschuldige mensen van het leven beroven is goed beschouwd:
Monsterachtig! Mensonwaardig! Mensonterend!

Er zullen zéker wel mensen zijn die hierover héél anders zullen denken. Dat is hun goed recht. Van je geloof vallen” doe je tenslotte niet zomaar!  😀

“Het zal wel aangeboren zijn!”, zei hij

Vanmorgen las ik – heel toevallig – de titel “Opa’s wijsvinger” op de rug van het boek van Freek de Jonge toen ik langs de boekenkast liep.
Ik moest vrijwel onmiddellijk denken aan de mij bekende wijsvinger van mijn wederhelft en die van haar moeder, mijn schoonmoeder.

Beiden gebruik(t)en hun rechterwijsvinger vaak wanneer zij iets serieus wilden gaan zeggen. (Ik verzin hier nu maar ‘iets’ wat ze gezegd zouden kunnen hebben. Om het zo duidelijker te maken.)

Toen haar moeder het had over: “De “Hongaarse Opstand”, het “Vrije Westen”, het zinloos bloedvergieten en de vlucht van Hongaarse mensen”, gebeurde het!
Toen mijn wederhelft ook vertelde over: “Hongarije, Orbán, de corruptie in dat land, de oorlog in Oekraïne, Rusland, de EU en de door Rusland zélf kapotgeschoten oliepijpleiding in Oekraïne”, toen gebeurde het ook!”

Tijdens zo’n gesprek kreeg bedoelde wijsvinger een ‘serieuze rol’. Die vinger liet je iets zien in de trant van: “Let even op wat ik je nu ga zeggen. Luister dus even goed!” 🙂 

Wat ik denk over dat wijsvingertje?

“Het zal wel aangeboren zijn!”