De excuses van de Nederlandse regering komen laat


Véél te laat natuurlijk, vooral voor de mensen om wie het gaat, namelijk de 3500 KNIL-militairen en hun gezinnen, destijds zo’n 12.500 personen.

Het was voor hen geen vrijwillige keuze om naar Nederland te komen. Zij werden tegen hun zin naar Nederland gebracht, na de belofte van de Nederlandse regering dat zij na hooguit zes maanden weer naar hun vaderland zouden worden teruggebracht.

Het is ronduit schandalig wat er met hen is gebeurd.

Ik werd door de spijtbetuiging van premier Jetten opnieuw herinnerd aan die naargeestige beelden in mijn hoofd.

Zo zag ik mij weer: wandelend aan de hand van mijn oom – ik was toen acht of negen (?) jaar – over de Vechtbrug in Dalfsen naar de viersprong bij het begin van de Rechterense dijk. Vanaf Zwolle zouden vrachtauto’s met Molukkers komen rijden. Ik herinner mij het meisje, gekleed in een sarong – in elk geval dun gekleed, kleding dat wapperde in de wind – dat bovenop de met allerlei spullen beladen auto zat en naar ons zwaaide. Er waaide een behoorlijk frisse wind, het schemerde, de lucht was bewolkt.
Mijn oom, wiens hand ik weer moest vasthouden, zei op de terugweg helemaal niets.

Ook herinner ik mij beelden dat ik samen met een vriend op bezoek ging naar een Molukse familie in de buurt van Hoogeveen. Wat ik nog weet, zal ik nu vertellen.
Het vroor buiten, het sneeuwde ook. We waren op weg naar een barakkenkamp, of een woonoord? De naam weet ik niet meer. Het was in de barak erg warm. De mensen waren heel gastvrij, we kregen veel en lekker eten, er werd samen vaak gezongen en er was gitaarmuziek. Kortom, het was gezellig.
Dit is alles wat ik mij nog herinner.

Er zijn ook vreselijke dingen gebeurd in al die jaren. O.m. de beschieting en bestorming tijdens de gijzelaarsactie in de trein bij De Punt, met de dood van 2 gegijzelden en 6 kapers als gevolg.

Zoals wel vaker is gebeurd door toedoen van de Nederlandse regering: ook voor de Molukse gemeenschap is gekozen voor politiek en economisch eigenbelang en NIET – wat had gemoeten natuurlijk – voor het inlossen van een ereschuld.

Het aanbieden van excuses door de premier is wat mij betreft dus pas een stapje.

Naar het mooiste museum in Nederland …

(en ook: ver daar buiten!)


Even weg, d.w.z. even voor een paar dagen samen ‘op stap’.
Deze keer naar Hoenderloo op de Veluwe.
Natuurlijk op de fiets. [https://www.fietsknoop.nl/fietsroute-planner]

Vanwege een tip van de buren zijn we bij “IJs van Co” langs gegaan. Inderdaad een geweldige tip!

Het weer heeft ons prima geholpen. De fietstocht was daarom prima te doen. In Hoenderloo had Ally een prima hotelletje gevonden, dat vlakbij de ingang van het Park lag. Weliswaar had het een wat vreemde naam, maar dat is mijn eigen mening.
Ik vroeg naar de naamkeuze, omdat ik nieuwsgierig was. Aan de persoon wie ik de vraag stelde, was op dat moment druk bezig. “Vraag mij dat gerust een andere keer“, zei hij.
Zijn antwoord hebben we dus nog tegoed, want we zijn vergeten hem er nog een keer naar te vragen. Jammer dan!
In elk geval hebben we weer iets om naar uit te kijken. 😀

In het prachtige natuurpark, het Nationale Park ‘De Hoge Veluwe’, met o.m. het wereldberoemde museum, de schitterende beeldentuin met de bijzonder mooie sculpturen, is toch weer wat veranderd, nl.: verdwenen is de mooie natuurcamping, zijn er andere (gratis) Witte Fietsen, zijn het Park Paviljoen  en de Fietsenwerkplaats helemaal veranderd, is de Parkwinkel verplaatst en is de oude verbouwd, is er een enorme parkeerplaats (bij)gekomen, is het grote plein gewijzigd, enz.

Het Stichtingsbestuur van het Nationale Park is dus ook commerciëler gaan denken(?). Bij de ingang meende ik dergelijke geluiden ook te horen. 🙄
Héél jammer !!!

In het Park zijn we bijna de hele dag gebleven. Eerst fietsten we naar het Kröller-Müller Museum voor de tentoonstellingen: Anouk Griffioen: “Nu het er nog is”, “Het Europa van Isaac Israels”, Gilbert & George: “Drifters”, in het Open einde en Ruud Kuijer: met diens abstracte beelden van ruwe materialen als beton en staal in het Rietveldpaviljoen. De verplaatste sculpturen van Barbara Hepworth hebben we ook opgezocht in de Beeldentuin, maar de “Bioscoop” van Hermann Maier Neustadt bewaren we voor de volgende keer.

De terugweg op de fiets naar D. is ook goed verlopen.
Om je de sfeer van ons reisje wat te laten “proeven”, deze foto’s:

Data hoopt zich op zonder OOIT te verdwijnen

Misschien helpt het als je gaat “dweilen” in je cloudopslag?

Kun je zèlf overbodige foto’s, video’s, enz., enz., verwijderen in je cloudopslag (bijv. in Google Drive, iCloud, OneDrive, Dropbox, Proton Drive)? Vast wel!

Ook al zal het misschien niet veel uit maken, toch lijkt het mij super nuttig!
Want een ding is zeker:
“We bewaren veel te veel rotzooi!”

Ik las ook: “Volgens het CBS ging in 2024 4,6% van de totale stroomvoorziening naar 

de cloudopslag.”

Dat is toch echt niet normaal!
En nú leven we al in 2026!

Het wordt tijd om ook hiervoor in actie te komen.

Kunst is onmisbaar voor de democratie

Flauwekul?
Echt niet!

In de krant (de VK) van vandaag las ik o.a. deze (bijzonder goede) vraag van Anna van Leeuwen aan Ingrid van Engelshoven, de nieuwe voorzitter van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs, en haar antwoord:

“U maakt zich zorgen over de toekomst van kunst, begreep ik uit een opinieartikel dat u vorig jaar schreef. Waarom?”

 

Kunst bungelt in prioriteitenlijstjes in Nederland vaak onderaan. Terwijl kunstenaars van onmisbare betekenis zijn voor de democratie, omdat ze ons continu uitdagen en kritisch zijn. Niet voor niets zie je dat opkomende autocraten de kunsten aan banden willen leggen.”

 

Ongetwijfeld zullen beiden óók gedacht hebben aan de (huidige) president van de VS!
  😀 

Nabootsen, een klanknabootsing doen

Dit wordt ook wel onomatopee genoemd.

Onomatopeeën zijn vooral bekend van vogels die hun eigen naam roepen, bijvoorbeeld een kievit, een grutto, of een koekoek.

Maar tegenwoordig hoor je vaker vreemde, onbegrijpelijke geluiden uit de hoek van diersoorten als:

Trump, Poetin, Wilders, Netanyahu, Bezalel Smotrich, Itamar Ben-Gvir, Orit Strook, Orbán (is met de noorderzon vertrokken?), de Israëlische krijgsmacht, Hamas, Gidi Markuszower, PVV’ers, BBB’ers, FVD’ers en Mona Keijzer.

:mrgreen: