2013 – Noord-Spanje en Noord-Portugal

Donderdag, 9 mei (Dag 1)

Om 10.30 uur, op Hemelvaartsdag, vertrekken we naar de eerste camping, in België, Camping Groeneveld, Bachte-Maria-Leerne (bij Gent).
Mooi reisweer deze dag. De reis verloopt voorspoedig, d.w.z. weinig vrachtverkeer en nauwelijks drukte in Antwerpen. Direct hebben we al pech: Martien rijdt achteruit en raakt met de fietsendrager een boom. Het is niet vertrouwd, vindt hij, om verder te gaan met de fietsen op de drager.
De campingeigenaar zal voor onderdak zorgen voor de fietsen tot het moment dat wij ze komen ophalen.
Ally is nieuwsgierig naar de naam van de camping. Blijkt een streeknaam te zijn; dus geen familie. Een mooie omgeving om te wandelen en te fietsen.
[364 km]

Vrijdag, 10 mei (Dag 2)

We blijven nog een dag en maken een mooie wandeling, o.a. langs kasteel Ooidonk en de Leie.
Er is bezoek van een pizzabakster op de camping. We brengen ’s avonds de fietsen naar
de campingeigenaar.

Zaterdag, 11 mei (Dag 3)

We vertrekken met regen om 9.30 uur. Even later laat de zon zich weer zien als we op zoek gaan naar een bakkerswinkel. In Frankrijk beginnen de tolwegen (tot Rouen: 24 euro!). In Rouen is het een puinhoop op de stadswegen. Heel druk en vrijwel overal zijn wegwerkzaamheden: opgebroken wegen, wegomleggingen, e.d. In elk geval op de hoofdroute. De autotunnels zijn maar 2.40 m hoog; dFrankrijk-1us geen doorgang voor ons. We spreken af: Op de terugweg laten we Rouen links liggen!
Het kost een paar centen, maar op de tolwegen kun je prima opschieten!
Om 3.15 uur arriveren we op Camping le Clos Saint Nicolas (2e) in Le Bec-Hellouin, een leuke, stille, nette camping, gelegen in een mooie, beboste, heuvelachtige omgeving. “Je hoort hier de stilte”, zegt Ally. Inderdaad, we horen in de verte de klokken van de Abdij.
[367 km]

Zondag, 12 mei (Dag 4)

Om half elf komt er beweging “in onze tent”. Af en toe schijnt de zon en er is wind. We gaan wandelen, eerst naar het dorpje Le Bec-Hellouin met de grote abdij. Daarna gaan we op zoek naar het begin van de met blauwe strepen aangegeven Benedictenroute. We kunnen het beginpunt niet vinden, maar gelukkig is het I-bureau open en kan er Engels worden gesproken.
De route is slecht aangegeven. Op zijn Frans. Na een paar uur wandelen, denken we bijna aan het eind van de route te zijn. Mooi niet dus.
De camping is zeker nog 3 km verder lopen. Martien vraagt aan iemand die in de tuin bezig is, of het misschien mogelijk is dat we naar de camping worden gebracht. De zoon des huizes en zijn vriendin brengen ons naar de camping! Onderweg zegt Martien tegen haar dat zij goed Engels spreekt, waarop zij zegt dat zij in Australië woont!
In ongeveer 5 minuten (!) zijn we terug op de camping.

Maandag, 13 mei (Dag 5)

Tegen 10 uur vertrekken we. In Brionne doen we in een grote supermarkt de boodschappen.
Voor de 1e tolweg moeten we € 40,50 betalen en de 2e tolweg € 32,10. Tot Tours is het rustig op de weg. Daarna wordt het drukker.
Om half vijf komen we bij Camping Val de Boutonne (3e) in St. Jean-d’Angély. Er zijn diverse leuke, vrije plekken.
[477 km]

Dinsdag, 14 mei (Dag 6)

Om 10.15 uur: vertrek. Eerst op zoek voor een brood. Daarna via de tolweg (kosten € 18,10) tot Bordeaux. Al om 12.30 uur zijn we bij  Camping Fontaine Vieille (4e) in Andernos-les-Bains. In de buurt, bij het strand en de oceaan, eten we een hapje. Als de camping open is gaan we naar binnen en zoeken we op ons gemak een leuk plekje
met uitzicht op de baai van Arcachan. Het is mooi en zonnig weer. We gaan lekker lui buiten zitten, lezen wat en genieten van de omgeving.
[199 km]

Er is een heel groot verschil tussen eb en vloed.

Woensdag, 15 mei (Dag 7)

We blP5152848 (Small)ijven nog een dag. We wandelen naar het (strand)dorp.
Ally “draait een wasje” en leent een wasrek bij de buren, een vakantiehuisje in de buurt.

Donderdag 16 mei (Dag 8)

We gaan weer verder. Naar Cap Ferret. Een prachtige plek: strand, oceaan, grote golven!

Vier keer over een tolweg (totaal € 13,80).
Onderweg zien we een paar zwarte wouwen.
Tegen 4 uur bereiken we de hoog gelegen camping, Camping St. Jean-de-Luz (5e), vlakbij het strand, met uitzicht op de Atlantische Oceaan, zien we hoge golven.
Als we eindelijk een geschikt plekje hebben gevonden, lopen we nog even naar het strand.
[263 km]

Vrijdag, 17 mei (Dag 9)

We blijven hier nog een dag.
’s Morgens lopen we langs en een eind over de hoge kust. Het begin van de Pyreneeën is duidelijk te zien. We ontmoeten een wandelaarster die ons iets vertelt over de omgeving en over de betekenis van de leuze die op een heuvel staat (als protest destijds tegen de aanleg van een hoge snelheidstrein omdat er al een sneltrein reed).
’s Middags begint het te regenen. Het worden buien.
Nog meer regen. De hele nacht door. Met bakken uit de lucht. Toch zijn we niet weggespoeld zien wij de volgende morgen.

Zaterdag, 18 mei (Dag 10)

Het regent nog steeds. Wel minder gelukkig. We besluiten toch maar verder te gaan.
P5182899 (Small)Om 10.45 uur vertrekken we.
Bij een benzinestation kopen we een stokbrood voor de lunch.
Weer tolwegen (kosten: 14 euro). We komen door heel wat tunnels in de voet van de Pyreneeën.
Het houdt op te regenen, maar tegen 2 uur regent het opnieuw.
In Castro Urdiales zien we een enorme supermarkt waar we boodschappen doen voor een paar dagen.P5192901 (Small)
Om half vier bereiken we de camping, Camping PlayaArenillas (6e) in Islares, een mooi en vlak terrein tussen de bergen.
Er waait een lekker windje. De regenjassen hangen we te drogen.[175 km]

Zondag, 19 mei (Dag 11)

’s Middags is de zon er weer.
We gaan wandelen in de mooie omgeving. We zien tien vale gieren zweven.

Maandag, 20 mei (Dag 12)

Rustdag. Lui in de zon zitten. Lezen, een wasje doen en dat laten drogen.
We zoeken de bushalte voor de reis morgen naar Bilbao.
We hebben zin in een pizza, maar die kunnen pas om 20.00 uur worden afgehaald. Dan zelf (is Ally) maar gaan koken.

Dinsdag, 21 mei (Dag 13)

De dag begint met miezerige regen.
Met de minibus (een buurtbus?, die er om 9.50 uur moet zijn, maar pas om 10.10 uur komt) naar Castro Urdiales, waar we bij een arena voor de stierengevechten moeten overstappen op bus 21, een luxe autobus, naar Bilbao (Bilbo op zijn Baskisch). De bus gaat via de snelweg.
Bij het busstation stappen we in de tram naar het Guggenheim Museum, een prachtig gebouw en museum. Het is zowel binnen als buiten een schitterend gebouw. “The Dog” van Jeff Koons wordt met nieuwe bloemplanten opgetuigd. Er mag binnen de afzetting niet worden gefotografeerd. Er staan van de kunstenaar Richard Serra (van wie ook werk is te zien bij het Stedelijk Museum in Amsterdam en in de tuin van het Kröller-Müller Museum) enorme werken van dik Corton staal (totaal 51 ton zwaar).

De terugreis gaat veel vlotter. Hoe dat komt?
Deze chauffeur rijdt gewoon netjes en dus gewoon op tijd!

Bilbao-7              Bilbao-11

Woensdag, 22 mei (Dag 14)

Om ongeveer 11 uur vertrekken we. De grond op de camping is glad, kleiachtig (lijkt op löss).
We nemen de N 623 met als hoogste punt 1020 m. Helaas is het mistig. Op een bepaald moment wordt het stijgingspercentage 18%. (De hoogste in Spanje.)
Bij Puerto del Escudo (1050 m) gaat de weg 7-12% naar beneden. We zien een groot stuwmeer met water van de Ebro en veel (zoog)koeien en paarden. We zien ook een paar ooievaars en vale gieren.

Het weer wordt droog. Het landschap (een hoogvlakte) oogt wonderlijk en het is er fris.
Om ongeveer vier uur arriveren we bij Camping Fuentes Biancas Cartuja Miraflores (7e) in Burgos. Op de receptie wordt warempel Nederlands gesproken. De man blijkt in Nederland geboren te zijn, maar is opgegroeid in Spanje.
Wi-Fi op de camping is stuk. Jammer. Niets aan te doen.
[202 km]

Donderdag, 23 mei (Dag 15)

Met de bus van 10.15 uur gaan we naar het centrum van Burgos voor een lange stadswandeling. De kathedraal is heel bijzonder.

Burgos-3             Burgos-8

Om 16.15 uur nemen we de bus terug naar de camping.

Vrijdag, 24 mei (Dag 16)

De morgen begint behoorlijk fris. Zelfs de kachel moet even aan, en het thermo-ondergoed en de kniekousen.
Om 9.30 uur vertrekken we van de camping.
We nemen de A 231 van Burgos naar León, een vierbaansweg, een rustige weg; meestal hebben de weg voor ons alleen! Niet te geloven.P5243194 (Small) P5243202 (Small)
We willen boodschappen doen in Puebla de Sarabria, maar de winkels zijn er dicht tot 4.30 uur!
Het wordt steeds warmer. We komen op Camping El Folgoso  (8e) bij Puebla de Sarabria.
Een mooie, rustige camping met veel bomen en gelegen aan een meer. We vinden een rustig plekje. Daarna direct het thermo-ondergoed uit!
Martien bakt pannenkoeken. Brood kunnen we de volgende morgen om ca. 11.00 uur halen. ’s Avonds drinken we op het terrasje bij het restaurantje een glas wijn. Met de eigenaar spreken we Spaans, maar wel met behulp van zijn laptop.
We horen regelmatig – maar zien de vogel niet – de wielewaal. Wel zien en horen we de bonte vliegenvanger.
[325 km]

Zaterdag, 25 mei (Dag 17)

Ook deze dag is het schitterend weer. Ally draait een wasje (met een gratis munt van de restauranthouder); er worden waslijnen gespannen tussen de bomen op “onze plek”. De was is snel droog.
We eten op het terrasje bij het restaurantje. Voor slechts 10 euro p/p krijgen we een drie-gangenmenu en een fles wijn! Niet te geloven.
We horen een specht. “Een zwarte specht”, zegt onze Zeeuwse buurman. Opgezocht, maar in het gebied komt de zwarte specht niet voor.
Buurman Zeeuw maakt daarna veel goed. Hij wijst ons het nestje van de bonte vliegenvanger in een holte van een boom (eik).

Zondag, 26 mei (Dag 18)

Opnieuw is het prima weer. We gaan wandelend naar het bergdorpje San Martin de Castarieda over een pad met ongelijke stenen. Onderweg passeert ons een groepje mountainbikers.
We bezichtigen het oude kerkje. Naar het streekmuseumpje worden we bijna gesleept door “een plaatselijke schone”. Het dorpje is vooral ingesteld op vakantiegangers en wintersporters. We zien bijvoorbeeld vier restaurants. Bij een restaurant gaan we buiten op het terras warm eten. De nog halfvolle fles wijn nemen we mee in de rugzak. De wijn smaakte goed, dus zonde om de fles achter te laten. Over de verharde weg lopen we terug naar de camping. In totaal is de wandeling 11 of 12 km, maar het weggetje is lastig lopen behoorlijk steil.
Onderweg zien we ooievaars, een grote hagedis en veel witte brem.

Maandag, 27 mei (Dag 19)

Om half elf nemen we afscheid van de mooie camping.
Onderweg zien we: hoge bergen, mooie vergezichten, paarskleurige bergen (vanwege de heide), ooievaars met jongen in het nest en zelfs een vos.
Er komt nog een tolweg (€ 5,80).
Om kwart voor vier zijn we op Camping AS Cancelas  (9e) in Santiago de Compostela.
[269 km]

Dinsdag, 28 mei (Dag 20)

Met de bus gaan we naar het centrum van Santiago (Sint Jacobus) de Compostela (bijgenaamd).
De kathedraal is een prachtig mooi gebouw. We hebben geluk, want er wordt op dat moment een mis gehouden, speciaal voor de pelgrims. De kathedraal zit stampvol. Er hangt hier en daar zelfs een tv-toestel om de mis te kunnen volgen. Op het laatst wordt door zes personen een groot wierookvat (1.60 m hoog, gevuld met 40 kg houtskool en wierook) aan een lang, dik touw heen en weer geslingerd door het “middenschip “ van de kathedraal.
Later hoorden we dat die personen voor hun “geslinger” worden betaald. Na afloop van de mis loopt de kathedraal vrijwel leeg en kunnen we alles rustig bekijken. Achter het altaar zien we de achterkant van het beeld van St. Jacobus. Sommige pelgrims omarmen zelfs het beeld.
In een Tapasrestaurant eten we iets onbekends, maar het smaakt ons prima.

Woensdag, 29 mei (Dag 21)

Om half elf vertrekken we. De tomtom doet weer raar.
We gaan eerst boodschappen doen in een winkelcentrum, waar werkelijk alles te koop is. (Lijkt op Zweden.)
Het gaat miezeren.
We rijden naar het noorden van Portugal; via de tolweg (€ 8,88).
Om half vier zijn we op Camping Viana do Castelo (10e) in Viana do Castelo.
Qua tijd is het even opletten in Portugal: het is pas half drie.
[187 km]

Vanaf de camping lopen we over een hoge duinrug naar het strand. We zien de oceaan en de hoge golven.

Donderdag, 30 mei (Dag 22)

Vandaag gaan we naar de beroemde markt (op het grote plein bij het busstation) in Barcelos, de plaats met de beroemde haan.

Barcelos-1                        Barcelos-3

Vervolgens rijden we naar Santuário do Bom Jesus do Monte; een “heiligdom” (pelgrimskerk) op een hoogte van 400 m.
Het weer is uitstekend; zonnig met een zacht briesje.
We nemen de gemakkelijkste weg naar de top van de heuvel. Met een soort kabelbaan overbruggen we een hoogteverschil van 285 m. In vijf minuten zijn we op de plek waar de beroemde kerk staat.

Op de terugweg kopen we lekkere kersen.P5303280 (Small)

We bereiken om half vijf de Camping Ortibur-Madalena (11e) ten zuiden van Porto.
[140 km]

Vrijdag, 31 mei (Dag 23)

Vandaag nemen we een “vrije dag”.P5313286 (2) (Small)
Morgen gaan we naar Porto.
We lopen naar het strand, maar daar is weinig te zien. Alleen zand, woeste golven en een paar vissers.
Het waait hard op het strand. Het zand doet je huid pijn; je wordt bijna “gezandstraald”.

Zaterdag, 1 juni (Dag 24)

Vandaag naar Porto, met de bus, d.w.z. over slechte, smalle wegen, rakelings langs geparkeerde en rijdende auto’s, langs muren van woningen, stoepranden en voetgangers, met grote snelheid en veel lawaai.
We halen het centrum van Porto. Bij een “I” kopen we een Porto-tweedagenkaart en in het postkantoor een aanmeldingskaart voor de elektronische tolweg van Porto naar de Spaanse grens.
We stappen in een sightseeing bus (yellow citybus). We zien veel blauwe tegeltjes op huizen, gebouwen en bijzondere gebouwen, de Doura en nog veel meer.
We maken een mooie rondvaart over de Doura, stappen daarna in de bus en stappen uit bij de halte voor de portkelder van Calem.Porto-3 Porto-6
Daarna wandelen we nog wat rond in Porto, de mooie, bijzondere stad. In de St. Franciscokerk schijnt 600 kilo aan bladgoud te zijn verwerkt ter opsiering van de kerk. Het altaarstuk “de levensboom” is bijzonder om te zien. De rest is naar onze smaak te weldadig en te opzichtig. Kitsch bijna.P6013326 (Small) Porto-1 Porto-4
De sightseeing bus laat de passagiers en ons plotseling in de steek. Reden? Door een demonstratie in het centrum gaat de bus niet verder en rijdt door naar de eindbestemming. We moeten ons maar zien te redden. Martien vraagt aan de chauffeur waar we nu in Porto zijn. Door de chaos missen we de bus naar de camping. We zien de bus net wegrijden, maar de chauffeur wil niet stoppen om ons mee te nemen.
We zien bij ons een taxi stoppen. Martien vraagt de chauffeur of hij ons naar de camping wil brengen. Onderweg moet de taxi nog een keer omrijden van de politie (onder veel protesten en hevig gemopper van de taxichauffeur). Voor € 17,50 zijn we vrij snel terug op de camping.

Zondag, 2 juni (Dag 25)

Ook deze dag is het mooi weer!
We gaan weer met de bus naar Porto, maar deze keer verloopt de rit een stuk rustiger.
We stappen uit bij de Eifelbrug over de Douro. Op de drukke kade eten we een hapje.
We lopen door nauwe straatjes en over stenen trappen naar de kathedraal.
In een leuk winkeltje op de kade van de Douro kopen we een fles witte (groene) wijn, en fles port en kersen.Porto-23 Porto-25 Porto-29

Met de bus van 16.00 uur willen we terug naar de camping, maar het loopt heel anders. Als we bij de bushalte zijn, zien we even later geen verkeer meer langskomen. Ally merkt dat als eerste op. Het wordt nog stiller op straat, maar plotseling zien we politiemotoren en –auto’s, met loeiende sirenes passeren en even later wielrenners. Er blijkt op deze dag een wielerwedstrijd in Porto te zijn!
De bus komt pas om 18.30 uur!
Twee en een half uur wachten! Jammer genoeg zien we deze keer geen taxi.
Het zijn twee “heftige dagen” in Porto.

Maandag, 3 juni (Dag 26)

De afgelopen nacht: harde wind. Overal liggen afgewaaide takken, bladeren en takjes van Eucalyptusbomen. Ook op het dak van de camper.
Om 9.45 uur vertrekken we van de camping. Het is erg warm.P6033478 (Small)P6033489 (Small)                             P6033494-a (Small)
We doen aan de rand van Porto boodschappen en gaan via de tolweg (€ 6,10) naar de elektronische tolweg, waarvoor we al een aanmeldingskaart hebben gekocht.
Hoe het verder gaat/ moet met de betaling van tolgelden? Geen idee. We zien wel.
Om 15.45 uur komen we bij de grens met Spanje.
We zien onderweg een rode wouw, zwarte varkens, veel olijfbomen, heel veel ooievaars (zestien), zwarte koeien en veel ooievaarsnesten.

Om 17.00 uur bereiken we Camping Alto de Villamayor (12e) in Salamanca.
’s Avonds zien we minstens vijf vleermuizen.
[352 km]

Dinsdag, 4 juni (Dag 27)

Het is mooi weer. We gaan met de bus naar Salamanca voor de stadswandeling. Prachtige gebouwen en een enorme kathedraal met het grote, beroemde plein.
We gaan in de stad eten.Salamanca-4 Salamanca-7
We zien in de stad ook zeven bezette ooievaarsnesten op dezelfde toren, en veel gierzwaluwen.
Deze stad vinden wij mooier dan Burgos.
Om half vijf gaan we terug naar de camping.
In een boom bij “ons plekje” zien we een paar grote zwarte torren (of zijn het grote wespen of bijen/ hommels) vliegen.
Voor een bezoek aan de stad ligt deze camping gunstig, maar de plek (bij een drukke verkeersweg) niet!
We zien weer een rode wouw.

Woensdag, 5 juni (Dag 28)

Om 9.15 uur vertrekken we naar Segovia. Het is heet vandaag.
Onderweg stoppen we in Ávila, een mooie stad, omringd door een enorme muur met 88 torens en negen poorten. (De stad staat op de lijst van Unesco.)P6053562 (Small)  P6053585 (Small)
Wat je te zien krijgt, is allemaal net iets te mooi.
Weer een tolweg (€ 1,40).
Onderweg krijgen we te maken met een behoorlijke onweersbui met hagel en hevige regen. Het weer frist er trouwens wel van op!P6053626 (Small)
We zien een kiekendief, een zwarte wouw en ooievaars, en we horen de nachtegaal.
We komen bij Camping El Acueducto (13e) in Segovia.

[189 km]

Donderdag, 6 juni (Dag 29)

We gaan met de bus naar Segovia, het mooie, ommuurde stadje met interessante gebouwen en nauwe straatjes.
We zien vrij veel beschadigde auto’s, komen op hoge muren terecht met mooie uitzichten, zien een prachtig (Romeins) aquaduct (meer dan 2000 jaar oud). (Van de destijds 12 km lange aquaduct is nog maar 1 km over.)
Buiten de stadspoort gaan we warm eten (o.a. speenvarken, want daar is de plaats ook beroemd door).P6060004 (Small)

P6060080 (Small) P6063633 (Small)
Weer veel ooievaars en gierzwaluwen gezien.

Op de camping horen we de nachtegaal, maar ook de wielewaal. We zien een valk.

Vrijdag, 7 juni (Dag 30)

We staan om 10.15 uur bij een grote winkel en doen er voor een paar dagen boodschappen.
Het weer is goed; bewolkt, maar af en toe laat de zon zich zien.
Rijdend op de N 110 zien we een rode wouw, een ooievaar op zijn nest, 22 ooievaars op het land en vijf ooievaars op nesten op een kerktoren.
In San Esteban de Gormaz zijn mooie, grillige rotsformaties te zien.
Na de lunch komt er weer een onweersbui, maar nu met iets minder hagel.
Camping Soria ligt ons te dichtbij; de volgende camping lijkt ons niets. We rijden verder, tussen de Rioja-druivenvelden door.P6073651 (Small) P6073668 (Small)

Om half vijf zijn we bij Camping Navarette  (14e) in Navarette bij Logroño.

[305 km]

Zaterdag, 8 juni (Dag 31)

Om 9.45 uur rijden we de campingpoort uit.
Bij Logroño weet de tomtom het weer niet goed; waarschijnlijk, omdat men bezig is met de aanleg van een nieuwe weg.
We verlaten de weg om even op de wegenkaart te kijken, waar we precies zijn. We zien een politieauto aan komen rijden. Ally gaat met de wegenkaart naar de politieauto om naar de juiste weg te vragen. P6083673Ze komt terug en zegt dat we de politie maar moeten volgen. “Follow us”, heeft de politieman tegen haar gezegd. We rijden minstens vijf kilometer achter de politieauto aan. Zo komen we op de A12 naar Pamplona.
We bedanken de politie met een seintje van de waarschuwingsverlichting.
Vanaf Pamplona naar de Franse grens op de N 135: weer regen. De weg is mooi, met klimmetjes tot 1057m.
We arriveren bij de verkeerde camping in St. Jean-Pied-de-Port. Het is een ongezellige camping, waar het op de ons toegewezen plek ook nog stinkt naar varkens. Martien vraagt het campinggeld terug en we rijden naar de geplande camping, Camping Ascarat (15e), een leuke, mooie camping, een beetje parkachtig aangelegd (met vrij veel bomen), met mooie kleuren, een gezellige en goede ontvangst, alles mooi ingericht.
Het begint steeds harder te regenen. Het water komt met bakken uit de lucht.

[192 km]

Zondag, 9 juni (Dag 32)

Het regent de hele nacht door.
Het regent pijpenstelen als het licht wordt. Zodra het iets minder regent, draaien we het zonnescherm, dat dienst heeft gedaan als paraplu, snel naar binnen.
Vanwege het regenachtige weer besluiten we te vertrekken. (Anders waren vast wel langer op deze camping gebleven. Het water in het beekje was enorm gestegen (al 2 x zo hoog).
Om 9.30 uur vertrekken we.
Onderweg zien we veel buiten de oevers getreden slootjes, beekjes en riviertjes.
Het begint minder te regenen en iets later klaart het weer helemaal op. Het wordt lichter. We zien de pelgrims weer langs de weg lopen.P6083689
De A 64 en A 65 kosten ons ongeveer 30 euro aan tolgeld.
In de Dordogne is het veel warmer weer. We zien de druivenvelden van Bergerac.
In Bergerac zoeken we Camping La Pelouse (16e) op. De camping is mooi gelegen aan de rivier de Dordogne. We staan onder hoge platanen.

[350 km]

Maandag, 10 juni (Dag 33)

Het miezert als we wakker worden, maar als we vertrekken, klaart het op.
We rijden op een mooie weg, de D709, naar de A89 (tolweg: 16 euro) en vervolgens naar de A20. Het wordt steeds drukker op de snelweg naar Parijs.
In Salbris is het nog steeds mooi weer. De camping de Sologne (17e) daar, ligt aan een leuk meertje en gunstig t.o.v. de snelweg. Er staan veel Nederlanders.
We gaan weer buiten eten.P6113712 (Small)

[428 km]

Dinsdag, 11 juni (Dag 34)

WP6113718 (Small) (Small)e blijven nog een dag in Salbris. (Een rustdag.)
We doen vandaag van alles maar een beetje: wandelen, winkelen, rommelen, pannenkoeken bakken, fotograferen, lezen, computeren, luieren, enz.

Woensdag, 12 juni (Dag 35)

Om 9.00 uur vertrekken we van de camping; af en toe wat spatjes regen.
De tolwegen A71 en A1 kosten ons 48 euro!
We komen in de buurt van Parijs. Het is opletten geblazen, d.w.z. de naam Lille goed in de gaten houden; overigens valt de verkeersdrukte wel mee. (Aldus Ally, omdat zij rijdt.) In een tunnel, waaraan zij normaliter een hekel heeft om in te rijden, is er langzaam rijdend verkeer en veel vrachtverkeer!
Bij Lille is het behoorlijk druk.
We komen in België. Ook daar een drukke weg.
Om half vier zijn we op Camping Groeneveld (18e) om onze fietsen op te halen en om er nog een nachtje te slapen. We gaan nu naast de ongeluksplek staan.

[469 km]

Donderdag, 13 juni (Dag 36)

’s Morgens komen de heer en mevrouw van de camping persoonlijk onze fietsen brengen. Heel attenP6133736 (Small)t.
De fietsen zetten we voorzichtig in de camper. Daarna vertrekken we (om 10.45 uur). We nemen hartelijk afscheid van de campingeigenaren.
De wegen worden steeds smaller, het verkeer drukker en er zijn veel vrachtwagens op de weg. We rijden in Nederland.
’s Middags doen we de boodschappen in Zwolle. We eten bij J-T, JA en Emma en gaan daarna naar huis.