Naar de Jean Tinguely-expositie in het Stedelijk


Tijdens een vakantiereis zagen mijn vrouw en ik in Bazel (in een vijver in die stad) werk van de Zwitserse kunstenaar Jean Tinguely (1925-1991).
In de stationshal zagen we het grote beeld van Niki de Saint Phalle in/aan de overkapping hangen.

(Voor informatie: http://www.mtempelman.nl/reizen/2015-kunstreis-zwitserland/)

Tinguelys monumentale Mengele-Totentanz (1986) zagen we in het Stedelijk in Amsterdam: een sombere, duistere installatie. Dat kunstwerk maakte Tinguely naar aanleiding van een verwoestende brand waarvan hij ooggetuige was.
(Het werk is opgebouwd uit overblijfselen van de brand: verkoolde balken, landbouwmachines (van de firma Mengele; inderdaad, de familie van de nazischoft) en dierenskeletten. Het resultaat (een gigantische memento mori) verwijst ook naar de concentratiekampen van de Nazi’s.)

Voor Tinguely stond in zijn leven samenwerking hoog in het vaandel: met kunstenaars als Daniel Spoerri, Niki de Saint Phalle (waarmee hij getrouwd is geweest), Yves Klein, het ZERO-netwerk, maar ook met museumdirecteuren als Pontus Hultén, Willem Sandberg en Paul Wember.
Tinguely speelde een belangrijke rol in deze netwerken, als leider, inspirator, en verbinder.

Er waren bijna 170 kunstwerken van Tinguely te bewonderen!
(De meeste kunstwerken doen het al jaren niet meer, las ik, maar dankzij een restauratieproject heeft het Stedelijk Museum Amsterdam er veel weer aan de praat gekregen. De kunstwerken zijn te fragiel, zodat ze niet non-stop bewegen, omdat ze zichzelf anders kapot zouden maken. Bij sommige werken is een timer geplaatst en kun je zien hoe lang je moet wachten en hoe lang het kunstwerk beweegt.)

Natuurlijk zijn we ook nog even door een paar andere afdelingen in het prachtige museum gelopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *